Att sy en riskudde!

Ja, precis. Jag har sytt en riskudde. Ni vet en sådan man värmer i micron för att lägga på exempelvis magen vid mensverk?
Jajjamen..

Så här tänkte jag lägga ut en liten förklaring till hur jag gjorde...



* Jag började med att stryka båda tygerna jag skulle använda. Har ett undertyg som jag har ris i, och ett fodral.


*Sedan gjorde jag markeringar, jag har använt tygbitar som var 30*50 cm stora.


*sy med sick-sack runt hela tygbiten för att undvika att kanten rispas.


*Vik tyget dubbelt!  Byt till RAKSÖM och sy ihop tyget (Rätsida mot rätsida)
 för att få det att likna en påse. Sy runt hela, spara dock 4 cm öppet hål att fylla i med ris.
*Fyll med ris. Platta ut påsen ibland för att känna om det är tillräckligt mycket ris i.


 
*Efter du fyllt i ris i påsen, så kan du sy en raksöm över hela kortsidan där du lämnat öppet.


*när påsen är igen sydd, så ska du dela in påsen i minst 3 delar. Sen ska du sy raksömmar över påsen, för att få riset att stanna på sin plats, jämnare fördelning..

Nu är själva rispåsen klar. Vi kommer nu in på del 2, att sy ett snyggt fodral till!


*Klipp ut två tygbitar, 2 cm längre och 2 cm bredare än den första. Sicksacka runt hela.
En av tygbitarna ska dock vara 7 cm längre än den andra.


*sy ihop dom båda med rätsida mot varandra med raksöm.
Den längre biten ska sys med 7 cm rätsida mot rätsidan, alltså ska sys fast inanför den andra biten.
(hoppas ni förstår vad jag menar)



RESULTATET
Nyss micrat den med ett glas vatten, sen la på min nacke.
Måste säga att detta var grymt bra. Riktigt nöjd!
Man kan även göra nya fodral till den om man vill ändra färg senare.
Perfekt..

Nu är jag ägare av en hemmagjord vetekudde.





Kommentarer
Postat av: SANNA

Hej tjejen! :)

Vad händer det för kul hos dig? :D



Kram

2011-01-31 @ 17:59:57
URL: http://sannaakarin.blogg.se/
Postat av: SANNA

SV: Okejokej! :) Jag myser framför tv:n med pojkvännen! :):) Är allt bra med dej annars? :)



Kram

2011-01-31 @ 19:16:39
URL: http://sannaakarin.blogg.se/
Postat av: DAISY

Gud vad nice! Vetekuddar är mitt liv ibland och en hemmagjord är ett plus i kanten :)

2011-01-31 @ 21:35:05
URL: http://daisykewk.blogg.se/
Postat av: Denana

Vad fint, snyggt jobbat!

2011-02-01 @ 00:15:36
URL: http://denana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0